Roeien voor de jeugd

Ben je ouder dan 11-12 jaar dan kun je komen roeien bij VADA. Een zwemdiploma B is vereist. Je kunt je inschrijven bij jeugd commissaris jeugd@vada-roeien.nl.

Wil je weten wat we zoal doen? Hier vind je de jaarkalender voor onze jeugd.

VADA roeien telt op dit moment ongeveer 30 kinderen tussen de 11 en 18 jaar die het fijn vinden om buiten te sporten, desnoods ook als het regent. Hun samenstelling wisselt elk jaar omdat er nieuwe kinderen bijkomen en omdat jeugdroeiers, nadat ze eindexamen hebben gedaan, gaan studeren en verder roeien bij een studentenvereniging.
Beginners krijgen een opleiding die meestal in het voorjaar begint. Daarna kunnen ze kiezen of ze gaan wedstrijdroeien. Bovendien kunnen kinderen meedoen aan competities met andere roeiverenigingen of meedoen aan activiteiten die door de roeibond georganiseerd worden.

Jeugdroei uren

Zaterdag 11.30 tot 13.30 uur, voor alle kinderen
Woensdag 17.00 uur (alleen voor gevorderden, alleen in de zomer. In de winter is er zaaltraining op andere uren)
Zondag 11 uur (alleen voor gevorderden)

Roeien leren op zaterdag

Als je ouder dan 11 bent en minimaal een zwemdiploma B hebt dan kun je komen roeien bij VADA. Het beste moment om te beginnen is in het voorjaar, als het water weer wat warmer wordt.

Als het weer het toelaat, leer je roeien in een één-persoons boot, een skiff. Dit is de snelste manier om roeien te leren. Na ongeveer 12 lessen beheers je de beginselen van het roeien: halen, strijken, manoeuvreren, aanleggen aan het vlot en als je omslaat, weet je hoe je weer veilig in de boot kan klimmen.

Als dit vanwege het weer niet kan, begin je in boten met twee of vier roeiers met iemand die stuurt. Hiermee leer je om in een ploeg te roeien waar een stuurman de leiding over heeft. Je kunt dan ook zelf leren om een boot te besturen.
Al naar gelang je beter kunt roeien, mag je een serie roei– en stuur-proeven afleggen. Iedere keer dat je een roeiproef gehaald hebt, mag je in een andere categorie boot roeien of die boot sturen.

Je krijgt les van ervaren coaches die lid zijn van de roeivereniging, en van andere jeugdleden die al goed kunnen roeien. Zij geven les vanaf de kant of gaan mee in de boot. Zo leer je meteen de andere kinderen van de vereniging kennen. De coaches proberen om zoveel mogelijk aan jouw wensen te voldoen.

Wedstrijdroeien

Als je goed kunt roeien mag je meedoen met het wedstrijd roeien. Je traint dan 3 keer per week in de boot en in de winter doe je mee met de zaaltraining. Als je voldoende ambitie en talent hebt, en bereid bent om voldoende te trainen, kun je deelnemen aan nationale wedstrijden van de KNRB (Koninklijke Nederlandse Roeibond). En als je echt goed bent is het heel goed mogelijk om door te groeien naar de nationale jeugdtop.
Onze speciale jeugd wedstrijdcoach, jeugdleden en ouders begeleiden je naar wedstrijden in het hele land.

Competitie roeien

VADA roeien organiseert competitie wedstrijden met de jeugd van andere roeiverenigingen uit de regio. Zo kan het gebeuren dat je een keer in Leerdam, Lelystad, Utrecht, Amersfoort of ergens anders roeit op ander vaarwater. Ook de Roeibond organiseert jaarlijks competitie wedstrijden voor jeugd waaraan VADA roeien meedoet. Hierdoor kun je kennis maken met andere jeugdroeiers en verenigingen in een gezellige, ontspannen sfeer. De competitie zelf is van ondergeschikt belang. Je kunt al meedoen aan het competitie roeien als je minstens 1 keer per week komt roeien.

Andere jaarlijkse activiteiten

Toerroeien. We proberen om minstens 1 keer per jaar een dagtocht te roeien, dicht bij huis op de Rijn of op het roeiwater bij een andere roeivereniging. Zo hebben we al eens op de Linge, de Kromme Rijn en de grachten van Utrecht geroeid.
Roeikampen. De Koninklijke Nederlandse Roeibond (KNRB) en sommige roeiverenigingen organiseren af en toe speciale roeikampen voor de jeugd. Het is heel leuk om daaraan mee te doen, want je komt daar in contact met jeugdroeiers vanuit het hele land. Naast het roeien kun je ook nog aan allerlei andere leuke activiteiten meedoen.
Onderlinge wedstrijden. Eén keer per jaar organiseert VADA roeien de ‘onderlinge wedstrijden’. Dit is het moment om tegen andere jeugdleden te roeien en om andere mensen van de vereniging te leren kennen. Aan het eind van de wedstrijden gaan we altijd barbecueën.

Sinterklaas intocht. Ieder jaar in november ontvangen wij Sinterklaas die met zijn stoomboot in Wageningen aankomt. Jeugdroei-pieten begeleiden de stoomboot in versierde roeiboten naar de plek waar Sinterklaas aan land gaat.

Veiligheids beleid

Veiligheid gaat voor alles bij VADA roeien. De jeugd coaches houden zich strikt aan de geldende regels die betrekking hebben op waterstanden op de Rijn, windkracht en mist. Deze regels bepalen of er geroeid wordt, waar en in wat voor boten. Daarnaast kent VADA Roeien ook een zwemvesten- en een zichtbaarheids- beleid. Coaches zien erop toe dat kinderen volgens de regels zwemvesten en fluorescerende hemdjes aantrekken.
Kinderen die beginnen met roeien leren vanaf de eerste les veiligheids-technieken aan die het omslaan van boten voorkomen. De veiligheidseisen zijn te vinden in het vadamecum van de roeiafdeling.

Zie ook: 'spelregels voor het jeugdroeien

Informatie

Voor meer informatie kun je terecht bij onze jeugdcommissaris. Stuur een e-mail naar Vada: jeugd@vada-roeien.nl

Nieuws Roeien

Afval zelf afvoeren

Datum: 08 juli 2016  -  Categorie: Algemeen
Nogmaals het klemmende verzoek afval zelf af te voeren en niet in de containers voor passanten te doen. Het scheelt VADA veel kosten als wij ons afval tot een minimum beperken.

APR
Algemene Ledenvergadering (ALV)