De 150, Lady Gaga liedjes, wind, zon, plezier en unieke plekjes naar en op Ameland

Geplaatst op 12-06-2010  -  Categorie: Verhalen Kano  -  Auteur: Rienke, Martes, Haiko en Rob

Wat een lange titel met verklaarbare woorden en onbegrijpelijke woorden en cijfers. Sommige zullen we verklaren andere blijven een groepsgeheim.

Kano 10Op een prachtige enigszins vroege zaterdag morgen waren we klaar om het Wad te veroveren.

De boten op de trailer en de benodigde spullen ingepakt op weg naar Holwerd in het 'gewone' Groningen.

Vandaar gingen we het Wad bedwingen met onze kanovloot. Het vaarplan was onderweg naar Holwerd veranderd van linksom het eiland naar rechtom het eiland. Het scheen enkel voordelen te hebben!?

Goede stroming om uit te komen op een punt op het eiland waar we wild konden kamperen, i.p.v. op een camping, wind recht voor en in tweede instantie achterop, om de volgende dag ontspannen het rondje om Ameland te kunnen

afronden, toppie.

Zo ver kwamen we dus niet. Met een rustig windje van 4 Beaufort was het een goed begin. Naarmate we onder het eiland vandaan voeren en de tijd verstreek nam de wind toe tot momenten van 6 Beaufort. Zo gebeurde het dat we deels door enthousiasme en goede moet op een zandbank liepen. Je kunt het ook slecht navigeren noemen met een te oude kaart en een GPS die diep in het zwemvest zat -!0). Dat we met de kano's achter ons aan over de bank liepen en de conclusie moesten trekken dat het geen rondje ging worden maar een alternatief.

De koers werd verlegd naar een haventje van de reddingsbrigade aan de Waddenzee kant.

Met lichte wind en stromingshinder bereikten we moe en voldaan om 17.00uur de haven. Waar we tot onze verassing een prachtige plek uit de wind vonden, achter het KNRM-gebouw. Met volle maag en na kennis te hebben gemaakt met de wereld die I-phone heet hebben we de matjes gespreid en zijn we in de slaapzakken gedoken. Om een fijne nacht onder de sterren te slapen, alleen jammer van die ene felle ster die Lantaarnpaal heet.

's Morgens waren we enkel wat stijf maar uitgeslapen en hebben we wat verkwikkende tai chi gedaan. Wat enige rug en andere ledematen deed ontspannen.

Zo konden we met ontbijt in onze maag de dag beginnen te varen naar de oost punt van Ameland met de vloedstroom mee. Om met hoogwater te landen in een prachtig natuurlandschap. Hier hebben we de lunch genuttigd met weer een prachtig zonnig uitzicht op het Wad.

Tijdens de lunch ontstond de gedachten om Holwerd binnen een uur te bereiken. Met als extra uitdaging een andere groep kajakkers inhalen en 'verpulveren' met deze record tijd. Dit was slechts weggelegd voor de groep van een.

Maar het record is gebroken en die staat.

Waar de rest van de groep wat langer nodig had om het vaste land te bereiken konden we met zijn allen zeggen dat we een fantastisch weekend hadden!

De conclusie is dan ook dat we als kanoclub met grens verleggende prestaties voor een ieder en op verantwoorde manier een leuk weekend kunnen maken.

Met als eind resultaat een mooie 'mint groene Shore Line' voor Rienke.